höst

Alla ni som känner mig, vet nog vid detta laget att jag älskar sol å värme.
Sommaren är definitivt min årstid!
Det enda mysiga med höst/vinter är alla ljus man tänder. Sånt gillas!




Måste flika in en liten bild på Ida som har somnat här i soffan! Haha jag hade aldrig mer kunnat räta ut min kropp om jag somnade sådär!



photoshop

är skitsvårt. Å det är jobbigt. Det är så möe å lära sig så jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
Men för att börja med dom enklaste grunder så bestämde haf mig för att göra en bild svart/vit.
Sen måste man kunna hantera handverktygen så jag tog den här bilden som försöksbild.
Använde magnetlasso för att markera blommorna å behålla färgen, resten av bilden tog jag bort all färg på.
Lätt å enkelt att börja med


Men tålamod är inte min starka sida... jag vill kunna retuschera å fixa... NU!
Riktigt så enkelt är det ju inte. Det krävs en hel del kunskap å träning innan man kan göra en riktigt snygg retuschering av en bild.
Har inte så många bra ansiktsbilder, men jag hittade en på Sanna som kändes bra att jobba med.

Före                                                            Efter


Skillnaden är inte så väldigt tydlig här, men att ögonen är blå kan ni säkert se.
En hårslinga i ansiktet har jag nästan tagit bort helt å hållet. Hyn är jämnare men det syns som sagt inte så bra om man inte förstorar upp bilderna.
Men övning ger färdighet... Man får göra å göra om. Hela tiden upprepa samma procedur tills man har lärt sig.







Murphys lag

  Det är ingen myt eller nåt påhitt! Den existerar verkligen! Jag är ett levande bevis på det.
Kan det jävlas så kommer det också att göra det på alla möjliga (och omöjliga) sätt, vid sämsta tänkbara tidpunkt.       

En
enda kväll i veckan som det inte fick hända! Å vilken kväll händer det?!
Japp.. just det!

Hade jobbat hela dagen så jag var stressad som fan å ville komma iväg så snabbt som möjligt.
Jag skulle till Hova, men kom till Götene. Där dog bilen. Bara sådär...
Ringde till pappa å brorsan som skulle komma med startkablar. Jag trodde verkligen att det skulle räcka! *suckar*
Varför trodde jag det?! Borde jag inte veta att jag aldrig kommer undan så lätt?

Hur som helst så gick fanskapet inte igång.
Bogserlina hade jag givetvis ingen, trots att jag blivit stående på vägen en gång tidigare...
Men bogserlina är inte svårt att få tag i =) Det kan man köpa i Götene...eller hur?
Japp... om inte Statoil hade klappat igen för all framtid å om Shell hade varit större än en korvkiosk å dessutom öppet!!!

Tillbaka in till stan, där det faktiskt finns Statoil som har öppet!!
Så tebax till bilen igen... fanns det nån krok att sätta fast linan i? Nix...
Kröp under bilen å fick skit i ögat så jag blev enögd! (Regnade gjorde det oxå)
Fäste linan i nån liten detalj som fanns där under iaf. Det borde hålla...

Resan tillbaka in till stan gick hyfsat bra. Tills vi hade 200 meter kvar...
Där small det till å linan flög iväg..

Till slut fick vi hem bilen så nu står den här ute totalt stendöd.
Fick låna Elenors bil så jag kom iväg till sist... typ 3 timmar senare än beräknat!



lite onödig information...

Det krävs att man sniffar ca 20.000 liter Kefir- Den ryska filen, för att man ska bli hög


Tänkte bara att ni kanske funderat på detta? =)

smultron...

kan man göra annat än å älska dom?!


När jag blir pensionär å har en massa tid över så ska jag ha en stor smultronplantage! En hel trädgård full av väldoftande, goda smultron.
Fast å andra sidan får jag kanske bygga nån form av jätteväxthus pga min getingfobi som med åren verkar eskalera.
Denna sommaren har varit en bra getingsommar.... dvs nästan inga getingar alls.
Sensommaren brukar vara värst. Många somrar som jag valt att stanna inomhus under dagtid å inte haft dörrar å fönster öppna.
Och nej... jag tänker inte försöka göra nåt åt det.

Dags att svälja sista kaffedroppen å ge sig ut på stan med far å kanske ta en kopp till =)

Lax i ugn

blev det till middag idag! Gjorde den med en Hummersås... förbannat gott var det!
Ida åt i vanlig ordning fiskpinnar... *usch*

Har vart ledig idag. Jobbar ju helgen... tycker inte jag gör annat än å jobbar helger!
Johan med släp har en spelning på lördag såklart! Jag jobbar till 16 å så hem å försöka hinna duscha, slänga i mig mat å dra iväg till nånstans dit jag inte ens hittar. Men det är det värt...
Önskar bara att min jobbsituation såg annorlunda ut. Typ arbetslös vore gött... fast med möe pengar då givetvis!
Läste ni om han som vann 1,4 miljarder?
Sjukt mycket pengar kan tyckas, men inbilla mig inte att ni inte skulle vilja ha dom där pengarna!
Man blir inte lyckligare av pengar... det vet jag! Men tro mig... brist på pengar gör mig fan inte glad heller!
Med mycket pengar kommer fler bekymmer sägs det... men ge mig då dom bekymren!! Jag vill det!
Det är en tung börda som jag är redo att bära =)

Så är det förstår du...lilla Louise-fis! Nån slavande hemmafru blir jag inte =)

Ullared

Så blev det äntligen av till sist!! Ullared!! Som jag längtat!! Mycket kläder blev det... mest till barnen då såklart.. men så var det ju faktiskt därför jag åkte dit!

Men jag såg iaf till att jag slipper frysa om fötterna i vinter =)

Bilden blev lite suddig men jag har inte varken ork eller lust att göra nåt åt det :) ni ser vad jag köpt iaf!

En vinterjacka blev det oxå...


Lite annat smått å gott oxå som jag inte tagit några bilder på än.


För övrigt finns inte mkt att rapportera. Vardagen har än en gång kommit ikapp mig och allt är som vanligt.
Jag gillar inte vardag. Det passar mig inte alls... jag är dålig på rutiner, jag vill själv bestämma över min egen dag och bara ta det som det kommer!
Men jag har en dröm...

Kanske snart....

Tonårsmamma

är jag nu =)
Lite skrämmande är det... samtidigt som det är spännande!!
Jag hoppas bara att hon blir något lugnare som tonåring än vad jag var... men det finns tyvärr inga garantier för nånting.
Det finns ingen handbok eller manual som följer med barnen. Man får helt enkelt göra sitt bästa och hoppas att det räcker till.
Som tur är så är Sanna mer mogen och förståndig än vad jag var i den åldern. Men det är nu hon ska frigöra sig från oss som föräldrar och bli mer å mer självständig. Den processen kan vara både lång och smärtsam för alla inblandade.
Men jag läste nåt bra en gång... något alla föräldrar bör tänka på i ALLA åldrar:

Tala om för mig och jag glömmer, visa mig och jag minns, gör mig delaktig och jag förstår


skolstart =)

Imorrn är det dags! För Sanna blir det första dagen på högstadiet och det är riktigt spännande! Hon är lite nervös och pirrig, men samtidigt väldigt förväntansfull och tycker att det ska bli kul!
Vi var ute på stan idag och inhandlade lite grejer som hon behöver inför morgondagen.
Visst är det fint?


Fattas fortfarande lite saker, men resten får vi fixa i veckan.

Nu ska jag börja med middagen! Vrööölhongri!
Köttfärssås och spaghetti står visst på menyn idag :)

Gårdagens skörd

Igår hittade jag lite mer svamp. Det finns otroligt mycket ute i våra skogar nu! Det är inte ens svårt att hitta.
Åååh det är så underbart gott!



Man blir så glad när man hittar sånt här! Hoppas att vi hinner gå en sväng i helgen å kika lite...

dagens sanning

Arbete är ett hån mot friheten...en arbetare är en slav på deltid.


Vill ha!!

Behöver inhandla lite nytt inför hösten/vintern.
Varför inte börja med det viktigaste? =) en väska!

Dom här vill jag ha!! Visst är dom snygga?!




En jacka behöver jag verkligen ha! Allt är ju bättre än det jag redan har... men ändå hittar jag inget! Jag vet däremot vad jag inte vill ha, för såna jackor hittar jag överallt!

Men dom här 2 hittade jag på Ellos, dom är faktiskt ganska fina.



Får väl se vad det blir... ska leta vidare...

Sött och väldoftande!

Först ä främst vill jag bara skryta om min å Johans svampskörd från i lördags.
Så här mycket hittade vi, bara genom att åka bil å kika efter svamp i diken!



Underbart gott!!

Ikväll var det visning i Oriflamelokalen! Shit vad mkt jag vill ha! Har lite huvudvärk nu efter att ha provdoftat i stort sett alla parfymer som finns!
Jag hittade en så underbart god parfym! Kolla bara hur söta flaskorna är! Den SKA jag ha!!



Ett litet sött mobilsmycke kan man köpa till för en billig peng =)


Smultron är ju egentligen min absoluta favorit i alla lägen... men visst är körsbären helt otroligt söta??
Men på tal om smultron så gav Louise mig en idé till min nästa tatuering :) nu vet jag nog på ett ungefär vad jag vill ha...

R.I.P

Har nu jobbat inom hemvården i 12 år och borde kanske ha vant mig.
Men hur  vänjer man sig vid att människor, man känner och tycker om, dör ifrån en?
En man gick bort igår. En av dom finaste människor jag nånsin haft äran att lära känna.
Han var omtänksam, brydde sig väldigt mycket om oss som personal. Han var fördomsfri... jag har aldrig träffat en sån stor människoälskare nån gång tidigare.
Han var intresserad av allt... gick t om en datakurs på äldre dagar =)
Man fick en kram... en klapp på kinden å fick höra hur speciell man var.
Man skrattade mycket med honom. Han var uppriktigt glad när man kom in genom dörren!
Han var skojfrisk och petade gärna in sitt krokiga finger i midjan på en så man skrattade högt! Allt för att hålla humöret uppe!
Det känns så tomt nu...

Men det tar ett tag att reagera, att förstå att han faktiskt inte kommer tillbaka!
På jobbet hann jag inte reagera. Där måste man vara proffessionell, ta itu med praktiska saker.
 Skynda mig att kasta om planeringen för kvällar, helgen och nästa vecka! Ring hit å ring dit..
Först när jag åkte från jobbet å slappnade av så kom det ikapp mig.
Å det gjorde ont...

Men jag vet att jag och alla andra på jobbet är tacksamma för tiden vi fick med honom!

Den som söker han finner...

eller hon finner rättare sagt!
Jag hittade min borttappade låda idag. Den låg precis där jag först trodde att jag hade lagt den.
Hopplös är jag...

Idag har jag städat. Vart en rätt så tråkig dag. Bara väntar nu på att skolan ska börja igen så man får in lite rutiner å barnen inte blir så rastlösa.
Köpte skolväska till Ida igår.
Hannah Montana blev det givetvis, både väska och gympapåse.

                                               


Som sagt en trökig dag... har inget roligt alls att skriva om.

Dom tankspriddas drottning

är nog jag!! Blir så förbannad!!! Vanligtvis så lär man sig av sina misstag... eller hur?
Men oh no... inte jag! Jag glömmer å slarvar bort saker.. pengar, handväska, nycklar å kläder!
JÄMT!
Jag släpper vad jag har i händerna  precis där jag för ögonblicket råkar befinna mig! Sen om det innebär att handväskan hamnar i tvättkorgen å nycklarna i kylskåpet spelar liksom ingen roll.
"Jag lägger dom här så vet jag vart dom är"  tänker jag alltid.
Borde jag inte ha lärt mig vid det här laget att jag inte hittar skiten igen? Nix!

Denna gången är det laddaren till min digitalkamera som är borta... å inte bara själva kabeln, utan hela jävla kartongen med alla tillbehör till kameran! Jag har letat överallt... hur många ställen kan jag egentligen ha lagt den på??
Ska vända upp å ner på hela lägenheten imorrn när jag är ledig!

Så idag blir det inga bilder! För batteriet i kameran är slut å jag kan inte göra ett skit åt det!

*FÖRBANNAT*

Kantareller!!

Finns det nåt som är godare?? Blev oerhört glad när jag sprang på detta i skogen =) Titta bara så gott det ser ut!!




Första arbetsdagen gick väl sådär. Det var med tunga steg jag klev ur sängen idag!
Fick ett varmt välkomnande av mina arbetskamrater å det kändes kanonbra!
Upplevde dock att det fanns en spänning i luften som inte funnits där förr. Varför?
Det enda som får mig att vilja gå till jobbet är våran goda sammanhållning och samarbetsförmåga. Utan er hade jag aldrig orkat! Så vad fan händer?
Vi är en stark grupp och vi är kända just för att vi alltid har roligt ihop och jobbar bra tillsammans!
Låt inte det förändras!

Årets värsta dag!

Nu har semestern nått sitt slut. Det är alltid lika ångestladdat så här kvällen innan man ska börja.
Önskar verkligen att jag tillhörde den kategorin människor som tycker att det är skönt att komma igång igen efter ledigheten.
Jag tycker nämligen inte det.... alls!!

Semestern har varit lugn å fridfull precis som jag tänkt mig :)
Vädergudarna var kanske inte alltid på våran sida, men jag måste säga att vi vart ute mycket å sista veckan har varit strålande!
Så sammanfattningsvis kan man ju verkligen säga att jag är nöjd... mycket nöjd!

Ska försöka städa å tvätta klart nu så jag får lite annat att tänka på...

Vattenfestival!

Det kan ju bli kul tänkte jag! Ack vad jag bedrog mig!
Men, men... Ida hade kul iaf! Sanna ville inte följa med.

Ida badade


å hon badade


Men annars känns denna helgen inget bra... på måndag är jag tillbaka i verkligheten å vardagen igen.
Jag vill verkligen inte det! *suck*

Grillkväll

Det är fina kvällar nu sista veckan på semestern. Det är jag tacksam för.
Ikväll blir det grillkväll ute på ön. Riktigt mysigt faktiskt.


Ångesten börjar gro...

RSS 2.0