Tänkvärt

Tala om för mig och jag glömmer, visa mig och jag minns, gör mig delaktig och jag förstår

Bra att tänka på när man fostrar sina småglin.
Det blir lätt att man tjatar... Ida sa senast igår att jag är jobbigast i hela världen. Det är bara hon som har regler kring det här med internet.
Kl 21 varje kväll stängs hennes internet automatiskt av och jag är en präktig tönt som inte låter henne surfa så länge hon vill!
Jag är tydligen också den enda som frågar om läxor och tjatar om städ osv...
Ida lever ett hårt liv här förstår ni :)

Försmak av våren


+5 grader. Inte illa! Det ska visserligen bli kallt igen men nu dröjer det inte...
Så fort isgatan här ute är borta så ska jag börja löpträna igen. Jag promenerar varje dag och kör boxercise 2-3 ggr/vecka och ska försöka klämma in styrketräning då o då också.
 
Jag har hittat lite goda recept på viktväktarna och idag blir det broccoli- och kasslergratäng:

För 4 portioner:
800 g Broccoli
200 g Kassler
1 Gul Lök
1 Klyfta Vitlök
250 g Cocktailtomater
2 tsk Rapsolja
3 dl Standardmjölk
2 msk Majsstärkelse
4 msk Riven ost (max 17%)
1 msk Persilja
1 msk Oregano
 
Koka upp broccolin och låt den rinna av.
Hacka lök och vitlök, dela tomaterna och strimla kasslern.
Hetta upp oljan och fräs vitlök, lök, tomater och kassler.
Slå i mjölk och strö över redning.
Lägg broccolin i en ugnsfast form och lägg över kasslerfräset.
Smaksätt med salt och peppar och strö över ost och örter.
Tillaga i ugnen 200 grader i 15 minuter.
Servera med rårivna morötter
 
1 portion är 4 poäng =) Visst blir det godare med grädde men det här duger gott!
 
 
 
 
 

Nästan en vanlig lördag

Kl 06.40 blev jag väckt av telefonen. Dom ringde från hemvården å undrade om jag kan jobba. Absolut!!
Har så lite jobb denna månaden så jag blev jätteglad när dom ringde! 7-16 dessutom så det blir en del timmar =) Är jättenöjd med det!
När jag kommer hem så har Johan lyckats få med sig Ida ut!! Alltså som i utomhus! En vinterdag! Dom åkte fyrhjuling till sjön å grillade ihop med Johans bror å några andra.
Att få med sig Ida ut i friluftslivet å dessutom på vintern är lika troligt som att månen helt plötsligt färgas blå...
Men plötsligt händer det som dom säger i trissreklamen!
Jag ska köpa en trisslott...
 
Men här är bildbevis! IdaMaja utomhus på isen!

Gött!

-0,8 denna veckan å -3,3 kg totalt =) Sakta men säkert...

Hypnotisören

Se INTE filmen om ni läst boken innan! Satan vilken kass film! Jag är så besviken!
Varför ens göra en film efter en bok om man inte följer handlingen?
Många personer har helt enkelt bara plockats bort o även den största delen av handlingen, det mest spännande är också borta.
Nänä... det blir bottenbetyg! Usch!

Skorna

Jag hittade en bild på nätet till slut :) Joya heter skon å är designad av samma man som gjord MBT-skon.
 
 
Visst är dom snygga? Tyvärr är dom slut i lager så jag lär väl få vänta...

YES!

-1,2 kg denna veckan :)
Fortsätter det såhär så når jag målvikt innan sommaren!

Nybakt :)

Riktigt lyckat! Jag är så nöjd! Tyvärr får jag bara 1-2 smörgåsar/dag men vi har ju frys som tur är :)
Har inte så mycket jobb denna veckan konstigt nog så jag blir lite rastlös...
 
Har köpt skor också från den där gubben som kommer till jobbet å säljer. Det är samma gubbe här i Gullspång som i Lidköping.... men VAD heter företaget? Jag kommer inte på det å kan därför inte visa nån bild.
Det är inte Jobi. Det är dom där andra... Nåja, bild får komma när jag får skorna

Viktväktarna

Ja jag bestämde mig för att registrera mig där för att inte tappa fokus igen! Å bra går det!
Bättre än vad jag nånsin hade trott. Jag har satt mitt mål till 58 kg å jag har väldigt långt kvar men det lär knappast bli nåt problem. Trots att jag äter mindre så är jag aldrig hungrig. Inte mer än vanligt iaf...
Jag äter mig mätt å fortsätter minska i vikt :) Kan det bli bättre?
Man räknar ju poäng å för tillfället äter jag 26 poäng/dag. Det är inte mycket men det räcker å det ändras varje vecka allt eftersom jag väger in mig. Äter man bara rätt så kan man faktiskt äta rätt så stora portioner.
Veckobonus får man också å eftersom jag promenerar varje dag så får jag dessutom extrapoäng där så ikväll ska jag unna mig ett glas vin eller två till maten. Det har jag förtjänat!
 
Annars är det som vanligt. Mycket jobb även denna veckan. Imorgon 15-22 så nåt lördagsmys kan jag glömma. Det får bli ikväll istället.
 
Visste ni förresten att en pizza är 43 poäng? Om jag äter en halv pizza så får jag alltså inte äta mer på en hel dag!
Snacka om kaloririkt!
Idag åt jag en fantastikt god fiskgryta på 4 poäng så nog kan man äta både gott å nyttigt :)
 
 

Jobb och förkylning

Ingen bra kombination men om jag ska sjukskriva mig så vill det allt till mer än så.
Jag har varit helt slut på kvällarna men det gör inte så mycket. Jag har kunnat sova väldigt mycket så idag är jag mycket bättre.
Men nu saknar jag bra böcker! Du som läser mycket Ewa kanske har nåt bra å rekommendera?
Funderade på Viveca Sten... har jag läst nåt av henne tro?

Januari är den värsta månaden jag vet så nu vill jag ha RIKTIGT bra lästips!

RSS 2.0