Makadam

Vartenda träningspass jag nånsin vart på kan slänga sig i väggen!
Det är rena söndagspromenaden mot att skyffla flera ton makadam för hand.
Fysiskt är jag helt slut! Träningsvärk i varenda liten muskel å fullständigt ledbruten!
"Bara" några ton kvar att skyffla sen är det klart!
 
Då återstår isolering, armering och gjutning av betonggolv.
Det roliga här är att vi kommer köra in all betong med skottkärra, Det blir väl sisådär 25000 vändor minst.
Igår stod vågen still. Inte ett hg hade jag gått ner men går jag inte ner till nästa vecka med så här hårt arbete så ger jag nog upp.
 
 

Livskvalité

Under sitt yrkesverksamma liv jobbar man inte bara för att ha pengar för dagen.
Man jobbar även för att trygga sin framtid och förhoppningsvis kunna leva gott även som pensionär.
Men hur blir det när man inte längre orkar?
Krafterna kommer att avta om man får åldras i normal takt och dagen då hemtjänsten kliver innanför dörren är då ett faktum.
Det låter så bra jämt. Självbestämmande, delaktighet, livskvalité bla bla bla...
Nu är ju många äldre ganska kvällströtta och har kanske inget emot att lägga sig kl 20, men om man inte vill det då?
Om man inte kan ta sig till sängen själv och vill sitta uppe till kl 23 en kväll, kl 02 en annan och kl 21 en tredje kväll får man göra det då?
Nix!
För det fungerar inte för verksamheten.
Man blir tydligen trött och vill lägga sig samma tid alla kvällar. ALLA!
Är det självbestämmande, delaktighet och livskvalité?
 
Det är såklart smidigt för oss som personal att ha allt planerat och klart och så vill nog dom flesta gamla ha det också. Dom gillar rutiner.
Dom som inte vill ha det övertalas snart att dom visst gillar rutiner och man låter dom tro att dom själva varit med o bestämt hur vardagen ska se ut.
 
Matlagning är en annan sak som är på tapeten. I hela ditt liv har du ätit hemlagad mat, i synnerhet dom som är äldre nu, för nån snabbmat fanns inte på den tiden. Man värmde inte mat i micro förr.
Många äldre tappar aptiten. Tvingas du då äta den där förbannade "lådmaten" 7 dar i veckan och aldrig få känna doften av matos så förvärras det ju bara!
God mat är livskvalité för många av oss.
Varför ska det tas ifrån oss?
Jag säger inte att lådmaten är äcklig på nåt vis, men att nån gång under veckan få känna doften av hemgjorda köttbullar eller kotletter skulle kunna ge RIKTIGT god livskvalité.
 
Men det går inte. Vi varken får eller hinner laga mat. Du hänvisas till lådmaten. Vill du ha hemlagat så får nån anhörig (om det finns) göra det.
Möjligtvis kan vi steka korv eller pytt i panna till kvällsmat, men att steka fiskpinnar till middag får vi alltså inte.
Icke.
Kommunen har ju så god mat att erbjuda och antingen tar du emot den eller så får du laga din egen mat.
Orkar du inte?
Tråkigt för dig... men såna är reglerna.
 
Jag gillar mitt jobb, men ibland blir jag trött. Regler å lagar hit o dit...
Nä det är nog dags att göra nåt annat innan jag blir tokig!
 
 
 

Ullared

Vilken underbar resa!
Jag, mina flickor och Sandra o 2 av hennes barn åkte dit i lördags.
För första gången sov vi över och det var SÅ jäkla kul! Dessutom hade man tid att shoppa i lugn o ro.
Vandrarhemmet vi sov på var så fint så det var helt klart det finaste jag nånsin sett.
Det slår varje hotell jag nånsin vart på.
Kolla bara!
 
 
Googla på Sweet Dreams Bed & Breakfast om ni vill se mer bilder.
 
Det här ska göras om fler gånger!

Sommar =)

Underbart! Snart midsommar också men då jobbar jag, vilket kanske är lika bra eftersom det vart jävligt motigt ett tag med vikten nu.
Men -0,4 kg denna veckan iaf.
Jag gick upp lite efter vi vart på konserten i Sthlm... men så är det! 10 kg totalt än så länge.
Men nu försöker jag komma tillbaka på banan igen så jag sitter här o äter en soppa för 0 propoints till lunch.
Den består av blomkål, sockerärter, ingefära, curry, spiskummin och gurkmeja, grönsaksbuljong o salt.
Väldigt enkelt!
Godare har jag ätit men nu får det bli såhär.
Inte ens på nationaldagen unnade jag mig nåt extra, trots att det bjöds på fika på jobbet och ett par vänner ville ta nån öl med oss på kvällen.
ICKE! Snart är det semester å då kommer jag unna mig tillräckligt möe.
 
Sa jag att konserten var skitbra förresten? =) Sa jag ens att vi såg Pink uppträda?
Tror inte det.
Hon bjöd på en sjuhelvetes show! Dessutom är hon en otroligt bra sångerska med kanonbra låtar!
 
 

Tidig morgon

03.30 gav jag upp. Lika bra att låta dagen börja, men vad ska man ta sig till så tidigt?
Jag tog en promenad på ca 45 minuter, duschade o drack kaffe.
Nu sitter jag här.
Väntar på att klockan ska gå så jag kan åka till jobbet.
 
Det är iaf ljust kl 03.30. Skönt att vara ute tidigt men jag hoppas att det dröjer till nästa gång!

RSS 2.0