Gustavsvik

Äntligen hemma efter en lång men alldeles otroligt bra dag!!
Vi är jättenöjda men också väldigt trötta!

Sanna och Ida på klätterväggen



Sanna kämpar vidare å vill klara den där väggen, trots att det fattas grejer att hålla i



Forsen blev Sannas och Alex absoluta favorit... Ida hamnade dock där av misstag å trodde för ett ögonblick att hon skulle drunkna.



Så hon höll sig på grundare vatten...



...förutom här då hon badade i en bassäng där man kan dyka ner å titta på fiskar i akvarium


Jag har mycket mer bilder men jag orkar inte ladda upp mer nu.
Jag är trött....



Det ska bli ett sant nöje att döda dig!

Läste boken nu.
Den var faktiskt inte riktigt vad jag förväntat mig. Inte alls så bra som jag hoppats på.
Jag tycker att hon hoppar från den ena händelsen till den andra alldeles för fort och för ofta.
Hon snubblar över orden, verkar ha bråttom att berätta vad som hänt så jag saknar den där inlevelsen som är så viktig i alla böcker!
Hon är noga med att beskriva i detalj exakt hur och var han misshandlade henne, men jag kan faktiskt inte känna hennes smärta.
Ni som läst Pojken som kallades Det vet exakt vad jag menar!!
Det Magdalena Graaf var med om var naturligtvis fruktansvärt! Men när jag läser en sån här bok så vill jag kunna känna hennes fruktan å rädsla. Jag förväntade mig att boken skulle påverka mig starkt.
Men den känns mer som en faktabok.
Man når henne inte på djupet å den alldeles speciella upplevelsen man får av att läsa en riktigt bra bok uteblir tyvärr här.
Men visst är den värd att läsa. Det är en helt okej bok men den hör definitivt inte till favoriterna!

Ledigt!!


Är ledig resten av veckan nu =) Underbart! Är hemskt trött...
Men det var inte därför jag tog semester. Tröttheten får man bara acceptera. Den är kronisk.
Nä jag tog ledigt för att barnen har lov och imorgon blir det bad i Örebro. Gustavsvik närmare bestämt.
Det ser vi fram emot allihop! Jag och 4 flickor :)





Det här är en trailer till filmen jag pratade om tidigare. Slå på ljudet =) Höj gärna...

Ett litet filmtips för den orädda

Jag är mörkrädd. Egentligen borde jag inte se den här typen av film när jag är ensam. Men samtidigt som det skrämmer mig så fascineras jag av det. En slags skräckblandad förtjusning.
Glöm alla andra filmer ni sett... den här kommer påverka dig på ett sätt som ingen annan film kan.
Läste en recension av filmen och kopierade en del av det, för det är precis så här man påverkas av filmen:
"You will not sleep if you see this movie. Not only is it terrifying, it's thought-provoking. Then when you think about it, you are terrified all over again. Don't believe me? Go ahead, watch it. I dare you."

För att uppnå maximal skrämseleffekt: Släck ner. Höj ljudet. Se den helst ensam.

Filmen heter Paranormal Activity.
Se den... du kommer inte ångra dig

Kryddparty

Precis som dom andra gångerna så smakade maten ljuvligt! 16 kvinnor satt i Ewas vardagsrum och trängdes bland mat och kryddor. En riktigt lyckad kväll!
Jag köpte en citronpeppar. Ni som köpt den citronpepparn i affären å tycker att den smakar bra... ni lär ändra uppfattning om ni testar denna!
Jag var fullt upptagen med att äta så några bilder på mat å kryddor hanns tyvärr inte med!
Lite fikabilder blev det iaf =)


Ewas Daimtårta



Riskakor, kex å goda mjukostar!



Lenas glutenfria kex fick ett alldeles eget fat. Riktigt fint fat! Gillar det mycket!



Papparazzin Louise var såklart igång




Louise igen =) Vi jagade varann med kamerorna... moget...I know.. Men kul är det iaf!



Å sist men inte minst har vi självaste Herrn i huset.


Bio igen =)

Denna gången blev det "Flickan som lekte med elden"
SE DEN!
Jag tyckte faktiskt att den var bättre än första delen...


I söndags när vi åt frukost på jobbet så tittade vi samtidigt på Nyhetsmorgon på Tv4.
Tilde de Paula har i alla tider sett bra ut. En söt tjej.
Men vad har hon gjort??
Hon har en gråaktig ton i ansiktet, kinderna är insjunkna och ögonen är matta och trötta.
Ögonbrynen går snart ihop med hårfästet... dom har hon format så dom slutar nånstans långt upp i pannan!
Om man höjer på ögonbrynen så får man ju veck i pannan... det får alla!
Men inte hon! Stram å slät.


Ikväll blir det kryddparty hos Ewa =) Hon har bakat Daimtårta!!
Jag som egentligen inte gillar varken tårta eller glass... men hennes Daimtårta är nåt alldeles speciellt!

Film =)

Vi var på Bröllopsfotografen igår!
Jätterolig film som jag verkligen kan rekommendera!



Nu är det jobbhelg igen då *suckar*
Men förhoppningsvis dröjer det inte så hemskt länge innan jag jobbat min sista helg...

Jag upphör aldrig att förvåna mig själv.
Glömsk och tankspridd som få
Jag tycker själv att det är jobbigt och det finns tillfällen då jag får lida för det, men ändå lär jag mig inte av det!
Men vad gör man?? Jag är hopplös. Så är det bara.
Ni får älska det eller hata det... but that's me!
Som tur är vet ni både på jobbet å privat hur jag fungerar så det är la iofs ingen som förväntar sig annat av mig heller :)

Ännu en vinst


på Tradera =)
Denna gången en jacka!


Härligt "pälsig" inuti!! Blir nog en varm å skön vinterjacka till Sanna!
Måste försöka hitta en till Ida också.
50 spänn får jag betala för den här :)


Det har vart en intensiv dag på jobbet. Jag är trött.
Men så är det ju å jobba med människor. Man vet aldrig från en dag till en annan hur det ser ut när man kommer.
Tur att du haft semester nu Ewa så du orkar jobba ;)

Jobbar helgen nu men nästa vecka är jag ledig en hel del =) Jobbar bara tisdag och onsdag!!
Då blir det kryddparty igen!! Underbart!!

Annars har den här dagen inte varit speciellt innehållsrik.
Same same...

Imorrn blir det bio och god mat!! :)

Första auktionen klar

Skorna till Ida vann jag!! GÖTT!!
32 kronor får jag ge för dom :) + 39 spänn för frakten då, men det är det värt!!

Då är det bara resten av auktionerna kvar...

Ringde studievägledaren idag igen =) den 6/11 ska jag dit igen så ska vi gå igenom ordentligt vad jag behöver läsa på komvux.
Börjar förmodligen läsa lite nästa termin!!! Ska bli så kul!!

Tradera!!

Fan vad bra grejer man kan hitta där!!
Letar skor till barnen... hoppas jag vinner auktionerna!!

Säkerhetsväst till Sanna när hon rider! Det är ett måste!! En ny sån här kostar omkring 2000 spänn på Granngården eller va fasen affären heter...
Har jag tur kan jag få denna för omkring 3-400!




Dom här tänkte jag till Ida

Förvisso använda, men just nu har jag högsta budet på 13 kronor så det kan dom helt klart vara värda!!
Auktionen är slut nån gång runt kl 17 idag =)


Dom här till Sanna

Dom är helt nya så dom blir lite dyrare.. men mer än ett par hundra tänker jag inte ge.
Den här auktionen är inte slut förrän på onsdag så vi får se!

Håll tummarna!!

Städkväll

Jo jag skulle städa ikväll. Så var iaf tanken...
Men att omvandla en tanke till handling är inte alltid lätt.
Så jag sitter här... tänker att jag borde nog...
Å hur jobbigt kan det egentligen vara?
Jag ska ju inte bestiga Mount Everest eller springa Maraton precis...
Men det är så det känns!! Jag plockar lite här å lite där men dimper ner som en säck potatis här med jämna mellanrum! Typ varannan minut eller så...

Ungefär så här festliga är mina måndagar!
Så nu vet ni det...

Efter detta väl genomtänkta, djupa inlägget så återgår jag till min tvätt å mina vardagssysslor...


Lite bilder från helgen

I lördags städade vi i Johans garage. Väldigt fint är det nu!
Mycket brännbart material fanns det som vi gjorde en stor brasa av!



Johan bygger hyllor och Ida tittar på =)



Sanna och Alex vågade sig ut i det fina vädret oxå! Flera minuter var dom faktiskt utomhus!



Å så här fint bor vi när vi är där uppe... Inte konstigt att man stortrivs! Love it!!



Nu är det söndag igen då... tvättar lite, fixar med sånt man måste fixa med inför veckan. Same old...
Undrar som vanligt vart helgen tog vägen..
Vi har på tok för lite tid ihop!
Men går allt som planerat med jobb å utbildning så har vi snart löst det problemet ;)

Helg... =)

Nu loggar jag strax ut från både dator å jobbet å tar mig lite välförtjänt ledighet.
Vädret är uselt, det är svinkallt å blåser men det skiter jag i...
I am LEDIG

Slit inte ut dej nu Äwa när du ska vara riktigt långledig!
Vila mycket så du orkar jobba desto mer när du kommer tebax om en vecka!
Baka gärna nåt gott oxå =) det tycker jag allt att du hinner med nu när du ska vara ledig så hemskt länge.
Den dära Daimtårtan du gör är ju god...


Biokväll

Efter en minst sagt händelserik och intensiv vecka kände jag att vi var tvungna att hitta på nåt ihop, jag och mina flickor.
Vi bestämde oss för att se Fame! En bra film för tjejerna som älskar High School Musical å sånt där!







Den innehöll en hel del sång och dans. Det var ingen film för mig. Jag tyckte inte att den var särskilt bra, men huvudsaken är att barnen är nöjda!


Ett halvtomt glas vin är visserligen också halvfullt, men en halv lögn är ingalunda en halv sanning.
Ingen ljuger... ändå kommer inte sanningen fram.
Är inte det lite märkligt?



My body is aching!!

Har ont som fasen i armar å mage, det känns i låren oxå!! Men det känns ju bra samtidigt som det gör skitont.
Känns bra att komma igång med nåt nu igen. Tur att du är med mig Louise! Det är roligare att träna när man är 2!

Imorrn jobbar jag kväll =) Det ska faktiskt bli riktigt kul.
En alldeles speciell dam kommer hem efter lång vistelse på sjukhus. Hon ligger mig varmt om hjärtat
Jag ska möta upp henne när hon kommer hem och det ser jag fram emot!

Tyvärr förlorade vi en vårdtagare i helgen också. Det är alltid tråkigt när människor man känner går bort.
Jag stod inte den här damen i fråga så nära, men visst känner man saknad!

Vet att detta var ditt första dödsfall Louise. Det går inte beskriva hur tom man känner sig när allt är över...
när man sett det sista andetaget och allt är slut.
Du gjorde allting rätt! Hon gick bort lugnt och stilla och var inte ensam.
Ni pratade med henne och höll henne i handen in i det sista. För en döende människa är detta väldigt viktigt.
Det lugnar en orolig själ...

Skulle du känna att du vill prata om det så vet du var jag finns!
Tänk på att reaktioner efter nåt sånt här kan komma sent, så ju mer du pratar om det desto bättre är det!
Det är ett bra sätt att bearbeta alla tankar som kan rusa runt.



Core

har vi varit på idag jag å Louise.
Tanken med core är att man ska bygga upp muskler och förbättra sin balans. Man jobbar framför allt med rygg- och magmuskulaturen.
Jättebra träning för oss som jobbar i vården med tunga lyft osv...

Men herregud vad otränad man är!!
Jag och Louise låg som 2 strandade valar på golvet när vi efter bästa förmåga försökte följa instruktörens rörelser.
Men kul hade vi!
Några bilder blev det inte! Hehe... riktigt så roligt ska ni inte få ha åt oss!
Ni får helt enkelt försöka föreställa er mig å henne när vi skulle ta 3 steg åt sidan, knäböja, veva med armarna och samtidigt tänka på kroppshållning å svanka "lagom"!
Det där med att samordna rörelser har aldrig varit min starka sida.
Balansen var inte heller nåt vidare upptäckte jag...
Ställ dig på vänster ben.
Lägg höger fot på vänster skinka.
Håll kvar foten med hjälp av vänster hand.
Knäböj samtidigt som du gungar lite med överkroppen fram å tebax =)


Får jag inte träningsvärk imorrn så lär jag nog aldrig få det heller.
Har gjort så många situps idag så det borde räcka för hela året!
Men det känns så skönt nu!
Nästa måndag blir det troligtvis ett till sånt pass :)


Söndag kväll

är alltid lika tråkig.
Söndagar i allmänhet är tråkiga, oavsett om jag ska jobba måndag eller inte.
På söndagen vet jag att det är minst 5 dagar kvar innan vi ses igen.
Meeeen det är ju bara en tidsfråga innan jag jobbat min sista helg! =)

Helgen var lika fantastiskt underbar som alla andra helger.
Vi har inte gjort nåt speciellt, men det behövs inte heller.
Jag bara stortrivs oavsett vad vi gör under helgen!

Film har vi sett!
Den här var inte direkt bra. En bra story, lite scary titel... hade kunnat vara en bra, lagom otäck film OM skådisarna inte hade varit så förbannat dåliga!
Istället blev den bara skrattretande dålig å istället för att bli skrämd så fnissade man.
Se den inte... det är mitt råd.
Det är slöseri med tid!



Vi skulle fiska i lördags trodde vi.. men det blåste för mycket såklart.
Hur kan det blåsa så jämt??
Kallt i luften, man märker tydligt att hösten har kommit.
Hösten är fin som den är nu.
Jag upphör aldrig att förundras över lövens färgskiftningar, det är otroligt vackert!

Men jag längtar efter värmen....


Gös!

Åt vi i lördags! Prova det här receptet.... ni kommer INTE ångra er! Det är nog fan bland det godaste jag ätit!

Skit i dl, msk å gram... det är oviktigt... prova er fram!! Bättre Gösrecept finns nog inte!

Ingredienser
Portioner: 4

600 g gösfilé
1 msk konc fiskfond + 2 dl vatten
2 dl torrt vitt vin
smör
salt
peppar

SÅS
2-3 msk vetemjöl (Vi använde Maizena... vetemjöl i sås borde förbjudas)
2 msk smör
1 dl vispgrädde
2 äggulor
2 1/2 msk färskpressad citronjuice

POTATISMOS
1 kg potatis
2 dl mjölk
2 äggulor
2 msk smör

GARNERING
200 g svart trumpetsvamp (eller kantareller)
1 burk kräftstjärtar (360 g)
dillvippor


Gör så här
1. Skala och koka potatisen mjuk. Sätt ugnen på 200°C.

2. Lägg fisken i en smord ugnssäker form. Häll på fiskfond, vatten och vin. Täckt med aluminiumfolie. Ugnslaga i ca 15 minuter.

3. Häll av spadet och spara. Fräs mjöl och smör utan att det får färg. Späd med ca 3 dl fiskspad och grädde. Ta från värmen. Vispa ner äggulorna, smöret och citronjuicen. Smaka av med 1/2 tsk salt och 1 krm peppar.

4. Häll av och mosa potatisen. Värm mjölken. Blanda med potatisen. Rör ner äggulor och smör. Smaka av med salt och peppar. Spritsa moset i en ugnssäker form.

5. Höj ugnsvärmen till 250°C. Häll såsen över fisken och gratinera ca 10 minuter i ugnen till fin färg.

6. Stek svampen i lite smör några minuter. Vänd ner kräftstjärtarna och låt dem bli varma. Garnera fisken med det och dill.

Slut på ursäkter

Nu är joggingskor inköpta. Dags att komma i form igen. Nu har jag inga mer ursäkter för att inte ge mig ut å springa.
Men jag ska inte lova mig själv för mycket.
Jag har en förmåga att sätta ribban ganska högt. Sätter krav på mig själv som inte alls är rimliga med tanke på att jag har barn å jobbar som jag gör.
Förr var jag ute å sprang 4-5 dagar/vecka å när jag märkte att tiden inte fanns, så la jag ner allt vad träning heter.
Nu ska jag försöka att inte ha några såna krav.
1-2 ggr/vecka nu i början. Inte mer!




Så vad är din ursäkt för att inte träna?


Funderar...

på om jag ska sätta mina planer i verk tidigare än planerat?
Funderar faktiskt allvarligt på detta

Inte mycket tidigare... men 1 år kanske?


Idag hämtade jag mina ljus hos Camilla =)
Väldoftande, fina votivljus!
Dom doftar snöbär och tranbär... då vet ni precis hur dom doftar va?!


Det du Äwa!! Önskar att jag kunde maila dofterna till dig =)

Vem behöver ett träningspass

...när man kan cykla till jobbet i motvind?!?
Det var jobbigt kan jag tala om för er...

Har jobbat klart min kväll nu.
Kvällen flöt på i ett bra tempo, men fan... det känns bara inte bra längre.
Jag har tappat gnistan tror jag. Har ingen lust. Jag är omotiverad.

Men jag får la rycka upp mig.... måste bara få gnälla lite.
Inte för att det hjälper, men det hjälper inte heller att låtsas vara glad när jag inte är det.
Den där fejkglada minen får jag bära upp tillräckligt många timmar på jobbet ändå.
Vårdtagarna behöver ju inte veta hur det känns...
Som tur är så syns det inte utanpå.

Jag har dock mycket att se fram emot och med tid å tålamod så kommer jag nå dit också!
Men det där med tålamod har aldrig varit min starka sida.
Jag vill så mycket.... å jag vill NU!!!

Veckans boktips

På vägen tillbaka upptäckte han en figur långt borta som kom gående åt hans håll, men som plötsligt snubblade till och föll omkull i sanden. Blev liggande, till synes utan att göra några försök att resa sig upp. Han sprang oroligt fram.
-Hur är det?
Ansiktet som vändes emot honom var uttryckslöst, blicken kall och likgiltig. Frågan lämnades obesvarad.
I några sekunder stod tiden stilla, han stelnade till. En oroväckande rörelse i magen. Djupt nere i hans inre gömda rum väcktes något till liv, något han försökt begrava i åratal. Till sist hade det kommi ifatt.
Ögonen som fixerade honom ändrades till att utstråla förakt.
Han fick inte fram ett ljud, andades tungt, den välbekanta smärtan i bröstet gjorde sig påmind. Han ansträngde sig för att inte falla ihop.
Kroppen blev mjuk, lealös.
Så upptäckte han pistolmynningen. Automatiskt sjönk han ner på knä, i hans huvud blev det helt tyst. Tankarna upphörde.
Skottet träffade mitt emellan ögonen
.



Det här är Mari Jungstedts femte deckare i ordningen om polisen på Gotland.
Jag kan verkligen rekommendera hennes böcker. Har ni inte läst dom så gör det!!

Mysfaktorn är hög...

med tända ljus överallt. Det blåser och det regnar men är riktigt hemtrevligt här inne nu!
Jag har storstädat idag så det är t.o.m rent å fint!

Jag älskar ljus. Kan inte bli för många! Det här brinner just nu på mitt vardagsrumsbord :)
En tråkig kväll som denna blir med ens lite trevligare.
Egentligen bara en sak som fattas...

 

 

*SAKNAR*

Fint besök

En kompis till Sanna var här igår och hade med sig lilla Frida.
Kolla bara vad söt hon är!


Idag är jag ledig =) skönt!!
Håller på å städar. Riktigt duktig har jag varit å storstädat köket.
Ska väl strax fortsätta städandet men måste mellanlanda här lite å ta en kopp kaffe.
Är faktiskt rätt seg efter att ha jobbat helgen, även om det inte var speciellt stressigt.

Hepp! Lika bra å fortsätta... sitter jag för länge här så kommer jag aldrig igång sen igen!

En legend



Waylon Jennings är en av tidernas bästa artister. Det finns så många bra låtar med honom så jag vet inte vart jag ska börja! Men här är en av dom iaf...

Kallt

Nu närmar sig vintern, det märks!
Barnen tog på sig sina vinterjackor, mössor och vantar idag.
Sanna ska orientera i Råda idag =) men hon hittar inte dit å buss tänker hon inte åka!
Jag har ju för tillfället ingen bil heller så hon får allt cykla.
Antar att hela skolan ska dit så dom får väl cykla med nån som kan vägen då.

Så här jäkla frostigt å kallt var det kl 8...


Årstiden som väntar nu är inte min favoritårstid precis...
Men jag är oerhört fascinerad av just is.
Det är nåt med finaste jag vet.
Inte bara isskulpturer å sånt, även om det finns otroligt duktiga iskonstnärer.
Naturens eget sätt att forma isen, långa istappar...spetsiga som spjut... det är riktigt fint!
Ett fruset vattenfall, isbildning efter ett underkylt regn.... mycket vackert!


Nu väntar ännu en jobbhelg *suck*
Om ni bara visste hur mycket jag längtar efter den dagen då jag gjort min sista helg....


RSS 2.0