I am Frälst

Hade det funnits VM i saft så hade denna vunnit!
All annan safttillverkning kan för min del läggas ner nu. Jag har hittat det jag vill ha!

Älskar ni smultron så är det här nånting ni ska prova. KÖP KÖP KÖP!!


Glögg å pepparkakor i all ära, men sommarsmaker vinner alla kategorier alltid, oavsett årstid!

Tomtekött

...ville William snart 3 år ha när han var här förut =)

Tänkte att det kanske kunde bli nån ny trend på julbordet?
Frågan är bara vilken varelse som får sätta livet till för att man ska servera denna delikatess...?

Blogg

Har hängt med några månader här nu.
Jag bloggar för min skull. För att jag vill det! Å för att nära och kära ska ta kunna del av vad som händer i min vardag.

Är urbota le på alla rosa wannabeBlondinBella-bloggar.
Jag skiter i dagens outfit och höstens färger på ögonskugga!
Men när man läser "Veckans Blogg" så förstår man genast att dom som har flest läsare är just den typen av bloggare.
Men strunt samma... jag behöver inte läsa skiten å det är jag glad för!

Nu har jag gnällt färdigt :) Ska fika med barnens faster som kommer strax!

1:a advent

Varför göra nånting i god tid när man kan vara ute i sista stund?
Samma visa varje år =) Men det ingår... man ska stressa!

Nu är det iaf städat. Barnens rum är skinande rena. Man ser faktist ytan på deras skrivbord!
Det var ett tag sen!

Dagen har varit förbannat intensiv.
Det började bra med att det var runt 100 minusgrader ute. Låset på bilen hade självklart frusit fast så jag tog mig inte in. Underbart kl 6.45!!
Tog mig in till sist iaf å då återstod bara det festligaste man kan göra på morgonen.
Skrapa rutorna!
Jag kom i tid till jobbet, men det var precis på minuten!

Sen rullade dagen på i vanlig ordning... bla bla bla... same old ni vet.
Får försöka göra kvällen lite mer adventsmysig för barnen imorrn.

Nu återstår inte mkt mer av den här kvällen.
Gonatt!

Nej tack!

Jag vill inte följa din blogg om du följer min.
Varför ens skicka kommentarer som: "Hej, fin blogg! Ska vi följa varandra på Bloglovin?"

Nä för tänk att det ska vi inte!
Jag bryr mig inte ens om att kolla upp vilka ni är som skickar såna där kommentarer för det är verkligen skitstörande!
Så surfa vidare ni... stanna inte upp här å kladda!

ALLA som läser får oerhört gärna kommentera, men spamare undanbedes bestämt.
Ni är jobbigare än Jehovas!


Vad trött man blir

Aftonbladet har idag en artikel om en man som dog av vaccinet.
Dom förklarar visserligen att det var ett unikt fall.
Mannen hade genomgått en hjärttransplantation. Det fanns speciella omständigheter kring detta som inte var kända för läkarna när den här mannen vaccinerades.

Är så trött på det här så jag vet snart inte om jag ska skratta eller gråta!

Vidare förklarar dom också att detta kommer avskräcka andra från att vaccinera sig...
Jo men ge dom då vatten på sin kvarn. Ta upp detta enda fallet som kan kopplas direkt till vaccinet.
Nämn för guds skull inte dom andra 1000-tals människorna som dött av influensan.
Faktiskt har många som inte tillhör nån riskgrupp avlidit i influensan.

Hörde på radion idag. Nån tant från smittskyddsinstitutet pratade.
Ca 30% av dom som avlidit i svininfluensa tillhörde inte nån riskgrupp. Alltså fullt friska människor som avlidit.
Det är en hög siffra.

Men forsätt för all del att skrämma folk med vaccinet...
Jag skiter i vilket. Jag vaccinerade mig. Ångrar mig icke!
Å som det ser ut nu så kommer jag även vaccinera mina barn.

End of discussion

En otäck tå

Ida lyckades på nåt vis sparka till en stol hemma idag så en flis lossade och satte sig under nageln.
Ingen sån där liten flis som man kan dra med pincett, utan en träbit som gick längs med hela nageln ända ner till nagelbandet.
Fick tid på vårdcentralen omgående.
Nu har ju Ida läkarskräck så jag trodde faktiskt inte att det här skulle gå vägen utan nån form av lugnande.
Hon var galet hysterisk inför bedövningen.
Naturligtvis skulle det ju krävas 2 bedövningssprutor.
Efter den första sprutan ställde hon sig upp å bara gallskrek. Hon vägrade ta en till.
Men underbara läkare finns! Den här tjejen är en av dom.
Hon var så lugn och fin med Ida hela tiden. Allt fick ta den tiden det tog.
Hon bytte till bebisstorlek på nålen så till slut fick dom bedöva även en andra gång.

Så efter 2 timmars gråtande, skrikande å MYCKET övertalning och en ordentlig muta på 100 spänn så fick dom till sist dra den där flisen iaf.

Så här såg tån ut... flisen syns nog dåligt men Ida var inte på fotohumör å det är la inte konstigt.






Men ni ska veta att hon var så STOLT när det var gjort. Hon hade faktiskt klarat av det!!
Flisen ville hon ha med sig hem så den ligger i en tändsticksask här hemma



Vi åkte till jobbet å snodde omläggningsmaterial. Löneförmån kallas det.
Där fick hon även 20 kr av Ewa för att hon varit modig hos läkaren.
Tack Ewa!!

Nu har vi köpt lite gipsformar och för tillfället står dom och stelnar så ikväll ska vi måla =)


Jobbets ljusa sida

E är snart 101 år. Hon har den finaste kroppshållningen jag nånsin sett. Hon är lång, smal och smidig.
Hade hon varit ung idag så hade nog kunnat bli fotomodell.

Men det bästa med henne är att hon alltid gör mig så glad. Mig och säkert alla andra på jobbet också.
Hon sa till mig igår:
"Jag blir så glad när du kommer! Jag blir faktiskt glad av att bara titta på dig! Det livar upp mig!"
Hennes ögon utstrålar uppriktig, genuin lycka och värme.
Att man bara visar sig där räddar hela hennes dag... man räddar faktiskt hennes liv flera ggr/dag bara genom att finnas där.
Ni som känner henne vet precis vad jag pratar om.
Man kan inte förstå hennes tacksamhet och glädje om man inte upplevt den.
Jag kan inte beskriva det i ord.
Är bara så glad att jag fått lära känna henne. Det är faktiskt en riktig ära!
Alla borde nån gång få träffa en människa som hon.

Många människor är såklart tacksamma över våran hjälp. Men även om dom säger det så är det inte alla som menar det. Å ingen kan säga det med samma inlevelse som E.

Att jag tog upp det nu beror på att jag måste hitta ljuspunkter i jobbet. Hon är definitivt en av dom bästa stunderna på dagen.
När man är hos henne så glömmer man för ett ögonblick det negativa med jobbet.

Hon är så evigt tacksam att vi finns! Om hon bara visste hur tacksam jag är att hon finns...

Du skall inga andra Gudar hava

...jämte Lidköpings kommun!


Är så trött å less på det här! December månad ska vara en månad att se fram emot.
En månad av förväntan och förhoppningar.
Jag känner inget...
Det är bara tomt. En helt vanlig månad med helt vanliga arbetsdagar.
Söka semester är inte att tänka på. Det får vi inte.
Jag är låst. Jag är fast på jobbet.

När ledighet och storhelger närmar sig så känner många glädje. Jag känner hat!
Inte mot storhelgerna i sig... för jag gillar verkligen att få ta del av gemenskapen under exempelvis julen. Jag vill också vara ledig och tillbringa den tiden med familj och vänner när alla är lediga!
Jag känner hat mot kommunen. Vem har rätt att besluta att vi inte får vara lediga??
Vi är lätta och tacksamma att köra över tydligen... ingen säger ifrån.

Man blir både arg och besviken. Känner sig livegen. Man har själv ingen makt längre att planera sina helger.
Kommunpolitiker leker Gud. I ett enda andetag kan dom förbjuda alla oss i vården att ens ansöka om ledigt över jul.
Själva är dom ju lediga såklart... för annars blir det väl ett jävla liv! Varför ska dom behöva jobba storhelger?
Jobbar dom ens mellandagarna??

Vi jobbar med människor. Vi ska finnas till för vårdtagarna. Självklart ska vi det... jag säger inte annat heller.
Men dom verkar glömma att vi inte heller är mer än människor.
Vem finns till för oss...?

Helgen

Var på 30-årsfest i helgen. Mina bröder fyller 30 nu i veckan.
Festen var sådär måste jag nog säga...
Hehehe...men bandet som spelade var lite festliga...öhum.. jag säger inte så mkt mer men vi tog lite bilder på dom iaf =)


Bilden är inte oskarp... rökning var tydligen tillåtet inomhus där. Å det var faktiskt så jäkla rökigt så bättre bilder än så här fick man inte...

Så jag lägger inte ut mer bilder från festen just nu... kanske kommer mer en annan gång hehe =)

Söndagen var lugn iaf.
Innan Johan åkte hem så tog vi en fika hos mamma.
På kvällen var Sofia här så det blev ännu mer fika... Hon köpte chokladbollar.
Dom största jag nånsin sett!! 500 g väger dom här 2!


Finns på Hjertbergs om ni nu skulle bli sugna :)

Jag vill ha...

...en bulldog



...en mops




Nä jag ska inte skaffa hund... det skulle aldrig funka med tanke på hur jag jobbar å framtida studier å ekonomi osv...
Man ska orka och hinna med sina djur också.
Men jag kan inte släppa tanken på hur ljuvligt söta dom är!!
Visst är dom bedårande??

Sjuk Flicka

Sanna har hög feber. 39,3.
Febern kom som en blixt från klar himmel. Hon är inte förkyld eller så.
Feber och ont i kroppen... typiska tecken på influensa.

Så här sitter jag nu. Kan inte för mitt liv få en blund i ögonen förrän febern gått ner. Hon är riktigt stekhet!

Imorrn väntar tandläkarbesök för Ida. Jag har redan skjutit upp det ett par ggr så jag känner att hon verkligen skulle behöva få det gjort nu. Eftersom hon har varit så galet rädd för tandläkaren så har vi ju sagt att hon ska gå oftare.
Men vi får se hur det blir med Sanna först å främst.
VAB kan jag inte ta för att hon är 13 år å då ska man klara sig själv när man är sjuk!!

Det är meningen att jag ska till Camilla på ljusparty på kvällen men jag får se hur det blir med den saken helt enkelt.
Pappa är med Sanna under dagen när jag jobbar men mår hon inte bättre på kvällen så stannar jag hemma.
Ljusen jag köpte sist brinner riktigt fint här i mina snapsglas =)
Gott luktar det också!


LOUISE!!

Vi måste börja träna!! Vi bokar en dag här å nu! Ska vi ta nästa Core-pass?
Jag hatar det här eviga mörkret. Är ständigt trött men om vi kommer igång med nåt nu så hoppas jag att det kanske lättar lite.

Vi får höras av under veckan å bestämma nåt. Nu ska vi komma i form!


2 lägenheter

... har AB Bostäder nu erbjudit mig.
Men har inte hört ett ord än. Fattar inte hur svårt det ska vara! GAAH!
Börjar få panik nu när vintern närmar sig å jag vet vad elen kommer kosta mig här.
Men jag söker å söker... känns inte som att jag kan göra så mkt annat.

Har så smått börjat fundera på julklappar. Till Johan vet jag nog på ett ungefär vad jag ska köpa :)
Till barnen vet jag inte alls... men vi ska ju till Ullared i början av december så jag hoppas kunna köpa det mesta där.
Jag å mina bröder köper inte till varandra alls. Med våran svaga ekonomi är det liksom ingen idé hehe

Ikväll blir det jobb. Skönt att jobba kvällar ibland. Lämna över ansvaret med läxor å annat pyssel här till mamma :)
Fast å andra sidan är det ju alltid skönt att vara hemma på kvällarna, även om jag har en hel del att göra här också.
Förhoppningsvis kommer jag ju i framtiden ha ett jobb där jag arbetar månd-fred å bara dagtid.
Ledig ALLA helger och bäst av allt ALLA storhelger!!

Men det som retar mig mest är att vi inom vården inte är värda något. Vårdpersonal ska man inte satsa på. Så är det bara. Friskvården försvinner mer å mer. Chefen fick 12000 i friskvårdspengar till nästa år. Detta ska hon fördela jämnt över personalen... allt som allt är vi 50 pers. 240 spänn var! Det är vad vi får.

Vi fråntas rätten att söka semester jul å nyår. Vi får inte ens ta semester dagarna innan jul.
Vi är helt enkelt tvingade att jobba.
Satsa aldrig på att jobba inom vården om du inte är beredd att arbeta under slavliknande förhållanden.

Jag blir förbannad bara jag tänker på det så det är lika bra jag släpper det nu annars blir hela min dag förstörd...

Idag för 10 år sen

Då föddes Ida. Kl 18.35
Hade gjort upp med mamma i förväg att hon skulle vara barnvakt till Sanna när det blev dags.
Hon kunde alla dagar i november, utom just den 16:e då hon var borta med jobbet hela dagen.
Å när satte värkarbetet igång?
Jodå.. kl 07 den 16:e vaknade jag å hade ont i ryggen.
Men jag har ju aldrig tid med något å inte hade jag tid att föda den dagen heller!! Dels för att jag inte hade barnvakt men jag hade heller inte fixat overall till Sanna å det var minusgrader!
Jag fick iväg Sanna till dagis och ringde efter Elenor som fick skjutsa fram mig på stan.
För den där overallen skulle jag bara ha! Men det gick fint... sprang mellan värkarna å fick stanna och pusta ut när det gjorde ont.
Men fram på eftermiddan fick jag ge med mig. Ida var på väg å det kändes!
Som tur är har man vänner som Sarah som ställer upp i vått o torrt så hon lovade att hämta Sanna på dagis och ta hand om henne tills min mamma kom hem.

Det där kunde lika gärna vart igår... känns iaf inte som 10 år sen!!

Igår hade vi kalas för henne och det här är några av sakerna hon fick:


Med den här ska hon göra egna armband/halsband



Lite annat å pyssla med när dagarna bli långsamma



2 Tröjor



2 par byxor



Halsband



Mp3



Hon fick mer saker än detta men allt fick jag inte med på bilder
=) Hon är väldigt nöjd iaf. Det är huvudsaken!





Snickerskaka

Det finns olika varianter. Det här är en snabbvariant som inte ska gräddas i ugnen!

1 burk jordnötssmör

1 dl kokos

1 dl socker

2 dl ljus sirap

8-10 dl cornflakes

1 tsk vaniljsocker

250 gram choklad (jag brukar använda ljus blockchoklad)


Blanda ihop jordnötssmör, kokos, socker och sirap i en kastrull och koka upp.



Blanda ner vaniljsockret och flingorna och rör ihop.



Bred ut blandningen i en bakplåtspappersklädd långpanna. Ställ in i frysen tills det stelnat (ca 30 min).



Smaka gärna på blockchokladen innan den används...




Smält sedan det som blir kvar...Bred chokladen över kakan. Man måste vara rätt snabb för chokladen stelnar fort! Ställ in hela plåten i frysen igen och låt den stelna ordentligt



Provsmaka igen!



KLART!!






Etylkvicksilver

Johans bror tipsade om en artikel på vaken.se
Där radas alla tänkbara argument upp för att inte vaccinera sig.
Är ni lite oroliga innan vaccinationen så lär inte detta lugna er.
Nu har jag läst igenom artikeln och är tvungen att skriva av mig lite kring detta :P

Där kan man bl a läsa om etylkvicksilver som sedan länge är förbjudet i barnvacciner.
Det ger hjärnskador och nervsystemskador.
Nu för tiden används inte kvicksliver i några mängder. Förr fanns det ju även i amalgam som användes för att laga tänder. Amalgamförgiftning har ni ju säkert hört talas om, men det är en annan historia...
Hur som helst så ska man inte använda kvicksilver om det finns andra alternativ.
Så jag tycker att det är skitbra att det försvinner mer å mer!!
Det skadar hjärncellerna. Etylkvicksilver är särskilt skadligt för foster och små barn, när hjärnan utvecklas.

Men

Pandemrix, som vaccinet heter, innehåller 5 mikrogram tiomersal, ungefär hälften av detta är kvicksilver. (Enligt läkemedelsverket). En barndos är hälften så stor. Det är en i närmast försumbar mängd jämfört med det kvicksilver man får i sig via födan.

Jämför detta med fisk, som får innehålla mellan 500  och 1000 mikrogram Metylkvicksilver per kilo...
Metylkvicksilver är den vanliga formen av organiskt kvicksilver man får i sig via födan.

Etylkvicksilver är alltså det vi får i oss via vaccinet. Metylkvicksilver genom det vi äter.
Etylkvicksilver bryts ner och elimineras snabbare av kroppen.
På så vis är det alltså mindre skadlig mängd kvicksilver i vaccinet än i maten vi äter..

Anledning till att man säger att Etylkvicksilvret trots allt gör större skada är att det lättare hamnar i blodbanan och på så vis även i hjärnan.

Det är väldigt låga doser kvicksilver det här... så jag tror inte att det gör nån skada hos en fullt frisk människa.
Inte ens på lång sikt.


Vaccinering

Så var det då dags för den omdebatterade influensasprutan. Jag kan förstå folks oro och tveksamheter inför vaccinet men om man tänker på hur många som vaccineras så är det inte stor andel som blir sjuka.
Det finns alltid risker.
Men jag är övertygad om att risken att bli allvarligt sjuk av själva H1N1-viruset, är större än risken att bli sjuk av vaccinet.
Det där är massmedias sätt att få uppmärksamhet.
Avlider 4 personer till följd av allvarliga biverkningar av vaccinet så kan vi räkna med att få läsa om deras tragiska öde på varenda löpsedel.
Men vem skriver om oss övriga miljoner som faktiskt mår utmärkt efter sticket??
Vaccinet blir genast boven i dramat. Det är livsfarligt. Ta det inte för då dör du... men tar du det inte så kommer du å andra sidan dö ändå, för influensan är också livsfarlig.
Det har aldrig funnits å kommer aldrig finnas ETT ENDA vaccin som är helt riskfritt!

Titta så fint plåster man får =)


Jag kan å jag vill!!

Jag har ett mål. Ett slutgiltigt mål som jag räknar med att nå efter åren på högskola.
Det är det som driver mig framåt. Det är tack vare det målet som jag både orkar och vill ta itu med det här nu.
Jag är mer motiverad än nånsin. Har nog aldrig varit så här målmedveten.

Hur jag ska överleva ekonomiskt är en annan fråga. Men nån stark ekonomi har jag å andra sidan aldrig haft så jag vet ju egentligen inget annat än att vrida och vända på varje slant.
Men så lär man sig också att leva därefter :) Inte många som kan få ihop middagar en hel vecka på ungefär 300 spänn!
Jag kan om jag måste. Allting är möjligt utom att lugga en flintskallig, sa alltid en klok gammal dam...



Idol 2009

Tyck vad ni vill om programmet. Men det här måste man bara älska! Erik är idol!
Det är precis det här Idol handlar om!
Övriga deltagare är duktiga. Reza sjunger som en Gudinna, men Erik vinner med hästlängder.
Det finns ingen artist i Sverige, hur erfaren han/hon må vara, som har dom här röstresurserna.
Jag vet inte om Erik själv förstår hur bra han verkligen är.
Dom kan lägga ner Idol nu.
Fler program behövs inte. Vinnaren är klar.


Så där så...

Om allt går som planerat nu så börjar jag läsa den 11/1.
Matte A och Samhällskunskap.
Gillar inte nåt av dom... men så är det. Är så illa tvungen.
Höstterminen blir ännu värre för då måste jag dessutom läsa Matte B.

Sen blir det förhoppningsvis högskola om 1 år!

Nu ska jag ladda för å jobba helgen. Känner mig helt feberfri idag!
Vaknade ca 100 ggr i natt å svettades så vansinnigt mycket! Täcket var genomvått på alla håll å kanter...tror aldrig jag svettats så möe. Jag fryser ju alltid...
Men det var nog det som behövdes för jag känner mig bättre idag *Ta i Trä*

Njaa..

Lägenheten var inte värst. Tapeter, köksluckor, golv, badrum, toalett... i princip allt behöver göras om.
Men jag ska inte vara sån. Har inte råd att vara kräsen. Allt är bättre än det jag bor i nu...
Så jag ska lämna in en intresseanmälan imorrn. Tyvärr är det många sökande. Alla som var med på visningen idag tog med sig en intresseanmälan + att han hade haft en visning igår också.
Chansen att få lägenheten är därmed inte så stor men den finns ju!
Så vi får se...

Nu blir det iaf soffan... =) den är lika skön oavsett var jag bor!

Friscus

God juice det där... smakar exakt som alla andra juicer från Bravo.
Liten prisskillnad också då såklart... den här är ungefär dubbelt så dyr, så jag hoppas den hjälper!
Apelsiner å clementiner inköpta.
Så jag ska frossa i vitaminer här nu några dagar.

Min kvällsmat


Ibumetin är annars en väldigt bra vän. Den har hållt mig uppe idag.
Tyvärr har den inte hjälpt mot huvudvärken. Men det känns nog bättre imorrn =)

Tips tack!!

Jag måste vara frisk imorrn bitti... har inte råd att vara hemma. Så kom på nåt fort... nåt som hjälper, för jobba måste jag göra!
Å så ska jag kolla på lägenhet imorrn. Det får jag inte heller missa.
Ewa du har säkert nåt bra tips eller nån dunderkur!!
Gör mig frisk!


Fan.. har inte tid me sånt här trams...

Förkyld

Fan vad jag hatar sånt här. Har inte tid eller råd att vara sjuk. Har inte haft en enda frånvarodag på jobbet på snart 2 år. Å då var jag inte ens hemma pga sjukdom. Då var jag "bara" slutkörd...

Inte konstigt man hatar hösten/vintern eller?? Influensan, vinterkräksjukan, jag fryser, det regnar blåser å är grått å trist. Visst är en fin höstdag vacker med löv i skiftande färger osv... men helt ärligt.... hur många är dom dagarna då??

Nä jag är en sommarmänniska. Jag älskar hallon å smultron, jag älskar att bada i sjön, jag älskar att grilla och att vara ute dygnets alla ljusa timmar å framför allt älskar jag värme.
Enda nackdelen är alla insekter...

Så nu lägger jag in en bild jag tog på sjön i somras.


Det här är vad jag väntar på nu...

Undrar...

...hur fan en del människor är skapta??
Vad är meningen med att dom alls finns till när det enda dom gör är att förpesta tillvaron för oss andra??
Lever som jävla parasiter gör dom... vågar inte ens visa sig i dagsljus utan att vara påtända och/eller fulla.

Spela musik skithögt halva natten å sen dessutom ha mage att komma hit upp å påstå att JAG väsnas?!?!
Jag stampade i golvet för att jag blev förbannad!! Är det så konstigt??
Spring inte här å gnäll... det har ni inget för!!
Stay away!

Fest en söndag??

Hur många har det??
Nån av grannarna här i huset hade det inatt tydligen...
Vaknade ca kl 01 av JÄVLIGT hög musik!!
Det är rätt störande när man ska upp tidigt på måndag morgon. Skiter fullständigt i om det festas här i huset, för det sups rätt ordentligt i lägenheten här under... Det vet jag allt
Men spela för fan inte musik!!

Nu blir det snart jobb igen då... *suck*

Pink

Hon är så jäkla bra!! Hon blir faktiskt bara bättre å bättre hela tiden. Annars går det ofta utför med många artister. Inte många som känns bra och "äkta" längre!


Lyssna och njut...

Muffins

1. Rör ihop ingredienserna...



2. Vispa!



3. Provsmaka!



4. Upprepa föregående steg...



5. Om det blir nån smet över så portionera ut den i muffinsformarna



6. Efter alldeles för lång tid i ugnen så ska dom svalna... dekorera sen med fina färger!




RSS 2.0