Svårt val

Jag har mycket att fundera på nu.
Studie/yrkesvägledaren gav mig massor att läsa igenom. Jag måste börja sortera bort en massa info. Det går runt i min lilla hjärna nu kan jag lova er.
Fick lite förslag på utbildningar/yrken som hon trodde kunde passa mig.
Hon verkar vara en god människokännare, för det tog inte många minuter för henne att förstå vad jag är för en typ av människa å vad jag vill =)

Jag måste få jobba med människor, men inte inom vården med såna arbetstider som jag har nu.

*Audionom är ett förslag hon kom med. Det är nog inte så tråkigt som det låter faktiskt. Fördelen med detta yrket är att det är ont om audionomer så jobb finns. Man får dessutom jobba med människor i alla åldrar varje dag.
Utbildningen är 3 år lång. Lägger man till 1 eller 2 år så får man en magister- alternativt masterexamen.
Nackdelen är att man måste läsa en hel del teknik och som audionom måste man hela tiden hålla sig uppdaterad om det senaste, då den tekninska utvecklingen går rätt fort framåt... Det är jag inte det minsta intresserad av.

*Personaltjänsteman då?
Det innebär bl a att man kan jobba med:

- Att utreda personalbehovet i ett företag
- Sköta annonsering, ta in referenser och göra intervjuer
- Planera och genomföra introduktion för nyanställd personal
- Planera kompetensutveckling
- Ta fram underlag inför förhandlingar om löner och anställningsavtal
- Arbeta med frågor om arbetsmiljö och jämställdhet
- Ge råd och hjälp i sjuk- och hälsofrågor
- Arbeta med omplacering av personal

Även här får man jobba mycket med människor. Här finns också möjligheten att starta eget konsultföretag.
Krävs ju såklart en hel del yrkeserfarenhet innan man kommer så långt.
Utbildningen är 3-4 år lång och leder till kandidat- eller magisterexamen.

*Socionom är väl egentligen den bredaste av utbildningar. Man kan jobba som:

-Socialsekreterare å jobba inom socialtjänsten?!(Det har jag redan uteslutit... det vill jag absolut inte)

- Fältassistent jobbar förebyggande med vuxna missbrukare eller ungdomar med olika svårigheter.

-Behandlingsassistent
jobbar på behandlingsinstutioner med exempelvis missbruksproblem

-Biståndsbedömare bedömer den enskildes behov av hjälp och stöd från samhället. Dom träffar jag mycket i mitt yrke nu. Dom beviljar bl a insatser som ges av oss inom hemvården men det kan handla om särskilt boende eller färdtjänst osv

-Personligt ombud arbetar för människor med psykiska funktionshinder. Dom samordnar vårdinsatserna å försöker motivera personer att ta emot den hjälp dom har rätt till.

-Familjerådgivare arbetar med råd och stöd till människor som har problem i sina relationer.

-Skolkurator
arbetar med elever, lärare å föräldrar i skolan...

-Enhetschefer
jobbar precis som min chef. Planerar, organiserar å leder arbetet inom t ex äldreomsorgen

-Frivårdsinspektör arbetar med att återanpassa människor som dömts till straff

-Rehab-handläggare kan jobba inom F-kassan med rehabilitering å återanpassning till arbete

Framtidsutsikterna för detta yrket verkar goda. Behovet bedöms vara stort. Det är ju bra...

Men vad fan vill jag?!?!

Jag har oerhört mycket att gå igenom nu... måste fundera både länge å väl på det här.
Det är ju ett beslut jag inte får ångra sen.

Trött

är jag.
På att allt ska krångla å trassla till det jämt.
Bilen är trasig igen...såklart...nåt med kopplingen.
Jag tror att jag hatar min bil! Det känns så just nu iaf... även om jag är hemskt beroende av att ha den!
Orkar bara inte med den!

Men imorrn ska jag till studie/yrkesvägledaren. Ser fram emot det.
Hoppas hon kan hjälpa mig en liten bit på väg.
Jag försöker hålla huvudet kallt å tänka att jag behöver inte ha bråttom... tid finns.
Men jag har en viss inre stress. Jag vill ha nåt NU!!
Om det är möjligt att få ett jobb igår så hade jag nappat på det i förrgår!!

Jag vill så mycket... vet bara inte vart jag ska börja...

Annars har denna dagen vart precis som vilken sketen tisdag som helst.
Allt rullar på i vanlig ordning.

Har inga dagsfärska bilder, men slänger in en bild som jag tog förra veckan.
Anders å Lena har gudomligt söta kattungar nu =)
2 svarta hankatter


Är han inte ljuvlig??

Ännu en underbar helg...

Ibland önskar jag att man kunde frysa tiden.
Iaf för en stund...för ett ögonblick.
Det är en ständig kamp mot tiden... alla dagar handlar om att hinna så mkt som möjligt på kortast tid.
Tänk om man kunde välja ut den bästa stunden på dagen, stoppa tiden... å på så vis njuta mer av den lilla stunden man har.
Att utplåna tiden är inte möjligt sägs det... man får göra det bästa av den tiden man har istället.

Men visst kan tid och rum utplånas. Fast det är inget vi vill vara med om... inte jag iaf.
Om vi skulle bli slukade av ett sånt där svart hål i rymden så upphör alla fysikens lagar att gälla.
Inte ens tid existerar där.
MEN det ska vi inte gå in på nu!! Det är intressant som fan... men inget jag har lust att skriva om just nu.

Helgen då?!
Jo tack... den var lika bra som alltid!
Mår så förbannat bra!!

I fredags såg vi film.. Johan Falk- GSI

Se den om ni inte gjort det!! En riktig kanonfilm!



I lördags hade pojkarna spelning i Otterbäcken...

Min älskling =)


Övriga bandmedlemmar kanske inte syns så tydligt, men det kvettar... dom är inte lika bra som Johan ändå ;)


Å nu är det söndag... *suck*
Det blir bara jobbigare å jobbigare...

Julklappstips

Jag önskar mig en sån här =) Bara så ni vet.......


After Eightkaka

Den här kakan var väldigt lätt att göra men det tar flera timmar för glasyren att stelna så det är inget man kan baka och bjuda på med en gång.
Det räcker med 1 stort paket After Eight om man inte tänkt sig att provsmaka väldigt mycket =)
Använd en form med löstagbara kanter... det gjorde nämligen inte jag men det hade nog vart bra.

Sätt ugnen på 175 C

INGREDIENSER:
200 g margarin
100g mörk 70% choklad
12 plattor after eight
4 ägg
2 dl strösocker
1 msk vanillinsocker
2 1/4 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt

GLASYR:
50 g margarin
½ dl vispgrädde
12 plattor after eight
4 droppar pepparmintsolja

Gör så här:

*Smält smör, choklad och after eight i en kastrull, låt svalna något.

*vispa ihop ägg, strösocker och vanillinsocker poröst. Blanda i chokladsmeten, vetemjölet, kakaon, bakpulvret och saltet.

*Smörj formen eller klä botten med bakplåtspapper.

*Häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. Jag tog ut den lite tidigare för jag vill gärna ha kladdig kaka!!

*Smält smör, grädde och after eight till glasyren. Häll i pepparmintsoljan och häll sedan smeten över kakan. Låt stelna i kylen i ca 3 timmar. Lossa kakan från formen och dekorera med after eight plattor. Servera med vaniljglass ellergrädde.

Jag dekorerade inte med After Eightplattor. Tror nog att det blir lite för mycket, men det är ju en smaksak!





Lite fin musik

En underbar låt som jag lyssnat mycket på genom åren
Jag kan bara inte tröttna på den
Å så måste jag testa om det funkar att lägga upp videoklipp.
Har ganska mycket kvar att lära mig vad det gäller bloggandet =)




Hon heter för övrigt INTE Sarah McLaughlin som det står i detta klippet...
Hon heter Sarah McLachlan å inget annat.

Att det ska vara så svårt att stava?!?!






HemCompaniet

Mycket bra affär =)
Finns väldigt snygga saker där till ett bra pris!
Kvalitén?!
Ingen aning... men vissa saker behöver inte vara märkvärdiga heller.
Som dom här snapsglasen jag köpte idag!
6 st för 29 kronor.
Köpte votivljus när jag var på ljusparty hos Camilla. Dom kan man vända upp å ner så passar dom fint i ett snapsglas!


Visst är dom fina? Passar bra nu när vi går mot mörkare tider och advent närmar sig...

Ingen stjärna idag

...för unga fröken Karlberg!
Så går det för 9-åriga terrorister som inte lyssnar!





Imorrn är en ny dag... bara å ta nya tag!

Boktips

Jag minns hur vi dog. Jag minns och jag vet. Det är så nu.
Vissa saker vet jag fast jag inte varit med själv. Men jag vet inte allt. Långt ifrån.
Det finns inga regler. Som med människor till exempel.
Ibland är dom öppna rum som jag kan gå in i. Ibland är dom stängda. Tiden finns inte.
Den är liksom söndervispad.

Vintern kom utan snö. Redan i september la sig isen, men snön dröjde.
Det var den nionde oktober. Luften var kall. Himlen mycket blå. En sådan där dag som man skulle vilja hälla upp i ett glas och dricka.

Jag var sjutton år. Om jag levde nu skulle jag vara arton. Simon var nästan 19....




Gillar ni kriminalromaner så är det här en väldigt bra bok!!

Framtidsplaner

Ja då var det dags igen då... arbete befrämjar hälsa och välstånd....eller...??
Så ser inte jag det.

Jag gillar mitt jobb. Älskar mina arbetskamrater och vårdtagarna är för det mesta underbara människor!
Det är arbetstiderna som jag upplever är jobbigast.
Jag kan inte fortsätta så här!
Det funkar väl för tillfället... men så har jag börjat tänka på hur jag vill att livet ska se ut om typ 10 år?!
10 år är lång tid... det vet jag! Men den tiden kommer.
Jag är trots allt 32 år.
Om jag vill läsa vidare så måste jag på allvar börja fundera kring det nu, annars blir jag ju kvar i samma gamla banor.
Hur livet ser ut om 10 år vet jag inte... vet ju egentligen inte ens hur det ser ut om en vecka, men planer för framtiden måste ju börja smidas så sakta redan nu.
Om jag nån gång ska kunna förändra min situation så måste jag börja nånstans.
Att utbilda sig tar lång tid. Det tar flera år. Därför tycker jag att det är hög tid att börja tänka på det nu.

Ett långsiktigt mål har jag ju, men jag ska komma dit också. Å det går inte fort...
Har iofs inte bråttom heller, men det kan inte skjutas upp nån längre tid.

Ringer Komvux på måndag! Börja läsa så smått nu till våren hoppas jag på.

Konflikter och regler

Jag har fostrat båda mina flickor på samma sätt... ändå blir dom så olika.
Jag vet snart inte vad som är rätt eller fel.
Det som är rätt för Sanna är oftast helt fel för Ida.

Ida har träffat en ny kompis. Jättekul är det! Hon är snäll, glad och omtänksam tjej!
Många av Idas kompisar är yngre än henne så jag tycker verkligen att det är kanon att hon träffat nån i sin egen ålder!
Men....
I denna tjejens hem lever man tydligen helt utan regler. Man kommer och går som man vill, kompisar får sova över så mycket dom vill och hon får även sova borta precis när det behagar henne!! Hur det är med läxor, måltider osv vill jag inte ens veta.
På bara en vecka har konflikter uppstått med Ida... konflikter som jag inte är redo för.
Jag har svårt att hantera det.
Hon är inte ens 10 år men har ett beteende som en trotsig tonåring.
Hade jag haft konflikterna med Sanna så vore det kanske inte så konstigt... hon är ju ändå tonåring.

Vi gjorde upp regler igår jag och Ida.
Regler för vad som gäller vid övernattning och tider då hon ska vara hemma. Vi skrev ned dom på ett papper och båda är överens.
Jag tror på att belöna barnen för det dom gör bra, snarare än att bestraffa dom för det dom gör fel.
Så Ida får en stjärna att klistra upp för varje dag hon följt reglerna utan att krångla.
För varje vecka som hon klarat detta så kommer hon få en liten present eller överraskning av mig.

Ber till högre makter att detta verkligen kommer funka...


Vad jag önskar att dom vore småbarn jämt!!


If I could, I would help you
Make it through the hungry years
But I know that I can never cry your tears
But I would.... If I could...


Ynkligt

Jag och Sofia skulle plocka svamp idag.
Hittade ca 10 st =) blev en macka iaf.
Vi hade tyvärr väldigt ont om tid, vi gick vilse å vi förde en vild kamp mot älgflugor!!
Vet inte hur många som krälade på oss... i hårbotten hade jag 2-3 st oxå.

Vidriga kryp


Det här lilla monstret har extremt tjock hud å små klor som den håller sig fast med, vilket gör att den i princip är omöjlig både att döda å att få bort från kroppen.
Dom suger sig inte fast som en fästing gör.... inte på oss människor iaf, men dom kan bitas å är riktigt obehagliga!
Verkar vara bästa säsongen för dom nu.. sensommar/höst. Varje år vid denna årstiden stör dom mig i mitt svampplockande!

Finaste <3

Fick världens finaste rosor idag. Dom väntade på mig utanför dörren när jag kom hem =)
Det förgyllde verkligen hela min dag.
Tack för att du får mig att må så oförskämt bra och för att du alltid finns där å gör mig glad!



When I'm feeling weak
You give me wings
When the fire has no heat
You light it up again
When I hear no violins
You play my every string

Love you so...

Journalmissar

...kan vara hemskt roliga!! Speciellt för en ordpolis som jag =)

• Ligger på britsen, påverkad av ont.

• Har huvudvärk i huvudet.

• Ont i vänster växellåda.

• Patienten tycker att höger stortå hänger ned något jämfört med de andra fingrarna.

• Patienten har återigen fått ont i värken.

• Lastbilschaufför med god kondition som åker en mil utan att bli andfådd i vanliga fall.

• Mår alldeles utmärkt, har sökt läkare ett flertal gånger för det.

• Ser som en apa som rör på sig.

• Temp. 36,8 kg.

• Patienten tål inte ost, mjölk eller smör, ej heller modern och en bror.

• Kommer hit då han druckit Blomstra och möbelpolish tillsammans med föräldrarna.




Hahahaha!! Tycker att det är så underbart!!!






Jaha...

Att lägga ut bilder på mig själv är jobbigt... å svårt. Jag gillar egentligen inte att vara med på bild... det vet ni säkert redan =)
Men vad gör man inte för din skull Louise?!?!

Så ser det ut framifrån... på ett ungefär. Fick inte med hela håret men jag orkar verkligen ta en ny bild.



från sidan...


Det är riktigt kort nu... det räcker inte ens ner till axlarna. Det känns faktiskt skönt, men som jag sa tidigare så tänker jag låta det växa ut å bli långt igen.
Jag trivs bäst i långt hår och vill dessutom kunna sätta upp det när jag vill.
Men lite ny färg eller slingor kanske inte skulle skada?
Eller nä... ingen ny färg. Så modig är jag inte hehe
Men slingor hade jag ju alltid förr så det kanske är dags igen?!

Gösfiske

I helgen har vi fiskat jag å Johan :)
Så här stor Gös fick han... 3,5 kg... är den inte fin?!


Helgen var för övrigt väldigt lugn. Jag var nog inte mkt till sällskap... somnade 20.30 i lördags kväll å sov till kl 10 idag. Men det var nog behövligt. Mår mkt bättre nu!

Idag hade jag å Mia lite långtråkigt... vad hittar man på då?
Klippa av sig håret kanske?
Hehe...sagt å gjort =)
Känns skönt, men väldigt ovant... så nu ska det nog få växa ut igen.
Var bara tvungen å testa.
Man ska väl inte dö nyfiken eller...? ;)

usch

vilken dag! Mått skit från början till slut!
Mår illa, halsen gör ont, jag hostar å det dunkar i hövvet. Matt å trött är jag... känner mig helt slutkörd utan att ens ha ansträngt mig.
En dag kvar att jobba... måste orka. Har inte råd att stanna hemma. Inte lust heller för den delen. Tycker inte om att vara sjuk. Jag har inte tid me det.
Ipren och Alvedon är bra att ha nu... tack vare dom kan jag trots allt orka det mesta =)

Promenaden med Sofia gjorde mig gott förut.
Tröttheten försvann för en stund och jag fick nya krafter.
Han den där Ischias högg mig i benet några ggr när vi var ute (givetvis) men det blev inte den där ihållande smärtan som tur är. Har faktiskt inte haft riktigt galet ont på över 2 år nu *peppar peppar*

Behöver helg nu!!! Måste få vila!!!




jag är så trött

så sjukt trött är jag idag. Mår illa å lite ont o halsen, men det värsta är tröttheten.
Vet inte varken ut eller in snart... vill bara sova

Tar en promenad med Sofia nu... hoppas det piggar upp lite :)

smoothies

...är faktiskt väldigt gott!
Blandar man ut dom med yoghurt så mättar dom lite oxå.
Inte för att det hjälper på mig... jag är ju hongri jämt!
Men jag måste komma i mina jeans igen så jag får försöka tänka lite grann på vad jag stoppar i mig.
Iaf kvällstid.
Helger får man väl fuska.....? =)
*Älskar ju mat*


Jordgubbar, Banan, Juice och Yoghurt får bli kvällsmaten på jobbet idag...

som ett ålaskinn

...satt mina jeans idag.
Det var en kamp utan dess like innan jag till sist lyckades knäppa översta knappen.
Jag pratar om millimeterpassning... det är milligram det handlar om.
Ökar jag bara en liiiiiten aning till i vikt så kan jag inte längre pressa mig i mina byxor.
Enough
Det räcker nu...
No More!
Tur i oturen att bilen är trasig så jag tvingas cykla i ur och skur.

Dags att vända om nu....

med risk för att låta tjatig

men det är lika bra att ni vänjer er vid detta ständiga svampletande =)
Mer, mer, mer!!!
Jag och Johan var ute idag å hittade ganska mycket.

Den här bilden tog jag för att ni ska förstå hur stora kantareller vi hittade


Nu var ju inte alla så här stora... men några av dom var i den här storleken.

Jag kollade priset på Willys förut. Kantareller kostar 119 kr/kg.
Dyrt kan tyckas. Men å andra sidan kan kantarellers värde inte mätas i pengar. Inte för mig iaf.
Vet inte vad jag älskar mest.... själva sökandet efter svampen eller kantarellen i sig?
Ni skulle hört tystnaden... lyssnat på den... å bara sett hur fint det var!!
Jag kan inte varken beskriva det eller visa det. Det måste upplevas!

lyckorus

Adrenalinet pumpar, mina jaktinstinkter tar över. Pulsen ökar...

Jag blir gniden, snål, åpen och girig. Jag missunnar andra folk att gå till samma ställen som jag.
Tiger som muren om var svampen finns.
Jag plockar undan allt jag ser... stora som små, allt för att ingen annan ska veta att det finns.

Men samtidigt så gör det mig så oerhört glad. Ingenstans kan jag få rensa tankar och bara driva planlöst omkring.
Jag varvar ner, släpper tankar på jobb och annat som ibland kan kännas tungt.
Vardagen försvinner. I skogen finns bara jag.
Jag glömmer bort tiden och går vilse, men det spelar heller ingen roll.
Jag måste få glömma tiden ibland... måste få komma ut. Det rensar både kropp och själ och för mig är skogen den rätta platsen att göra det på.

Titta bara vad vackert!!


Även giftiga svampar är riktigt fina.



Å så här möe svamp hittade vi idag :)

Detta är endast min andel :) vi delade på det jag å mamma så vi hittade sammanlagt ca 10 liter.

Bullbakardag =)

Ida hade tråkigt idag. Å det hade jag med...
Vädret är i vanlig ordning helt skit. Det har regnat å blåst. Vad annars?!
Vi blev ganska rastlösa både jag och Ida så vi har ägnat hela kvällen åt att baka bullar!
7 plåtar blev det... *mums*


Alla fick inte plats på bild =) men några stycken kunde jag stapla upp å fota iaf.
Ida gjorde många av bullarna helt själv så hon är mycket stolt över dom!

Imörrn blirä svampskogen mä mamma!

RSS 2.0